فروشگاه اینترنتی فدولا فروشگاه اینترنتی فدولا .

فروشگاه اینترنتی فدولا

عوامل موثر بر کیفیت و قیمت دانه قهوه عربیکا

ارتفاع و آب و هوای منطقه کشت
درختان قهوه عربیکا نیازمند ارتفاع ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ متری از سطح دریا و آب و هوای معتدل و مرطوب هستند. این شرایط باعث می‌ شود که دانه‌ های عربیکا رشد کند و طعم و عطر پیچیده‌ تر و متنوع‌ تری پیدا کنند. همچنین، این شرایط باعث محدود شدن مناطق تولید کننده دانه قهوه عربیکا می‌شود که در نتیجه قیمت آن را بالاتر می‌ برد.

آفات و بیماری‌ ها
درختان قهوه عربیکا به شرایط آب و هوایی بسیار حساس بوده و نسبت به آفات و بیماری‌ ها آسیب پذیرترند. این آفات و بیماری‌ ها باعث کاهش عملکرد و کیفیت دانه قهوه عربیکا می‌ شوند و هزینه تولید آن را افزایش می‌ دهند.

قند و چربی
دانه قهوه عربیکا دارای قند و چربی بشتری نسبت به دانه قهوه روبوستا است. این عامل باعث می‌ شود که دانه قهوه عربیکا طعم شیرین‌ تر و کرمی‌ تری داشته باشد و برای تهیه انواع مختلف قهوه، گزینه مناسب‌ تری باشد. همچنین، قند و چربی موجود در دانه قهوه عربیکا باعث افزایش اسیدیته آن می‌ شود که یکی از شاخص‌ های کیفیت قهوه است.

کافئین
دانه قهوه عربیکا دارای کافئین کمتری نسبت به دانه قهوه روبوستا است. میزان کافئین موجود در دانه قهوه عربیکا بین ۰/۸ تا ۱/۴ درصد است در حالی که در دانه قهوه روبوستا بین ۱/۷ تا ۳/۵ درصد است. کافئین یک تاثیر مستقیم بر روی طعم و عطر قهوه دارد. کافئین بالا باعث تلخ شدن طعم و کاهش عطر قهوه می‌ شود. بنابراین، دانه قهوه عربیکا به دلیل کافئین پایین‌ تر، طعم و عطر لطیف‌ تر و ملایم‌ تری نسبت به دانه قهوه روبوستا دارد.

قیمت بازار جهانی
قیمت دانه قهوه عربیکا به شدت تحت تأثیر نوسانات بازار جهانی قرار دارد. برخی از عوامل مؤثر بر قیمت بازار جهانی عبارتند از: تقاضا و عرضه، سطح تولید، هزینه حمل و نقل، نرخ ارز، سیاست‌ گذاری‌ های دولت‌ محور، شرایط آب و هوایی، رخداد‌های طبیعی، جنگ‌ و صلح، و …. این عوامل باعث می‌ شود که قیمت دانه قهوه عربیکا در طول زمان تغییر کند و بالاتر یا پایین‌ تر از هزینه تولید آن باشد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۲۳:۴۶ توسط:فدولا موضوع: نظرات (0)